Grenland Ættehistorielags Slektsforum :  Grenland The fastest message board... ever.
VI HAR DESSVERRE SÅ MYE SPAM MELDINGER AT VI MÅ GODKJENNE NYE BRUKERE. BEKLAGER. WE HAVE TOO MANY SPAM-MESSAGES, SO WE HAVE STARTED WITH CONFIRMATION OF NEW USERS. SORRY 
Olaus Olsen i Skien (549 Views)
Posted by: rogersa77 (IP Logged)
Date: May 02, 2012 09:36PM

Hei,

Jeg har møtt på noen utfordringer når jeg søker meg bakover i tid.

Jeg vet at min tipp-tippoldefar het Olaus Olsen, født ca 1854 i Gjerpen. I 1873 fikk han en sønn, Oluf Olsen (senere Olav Halling) utenfor ekteskap. Barnets mor het Olava Johnsdatter.

Problemet er at Olaus Olsen ikke var et helt uvanlig navn i de dager. Det var minst to av dem i Skien, og jeg har litt vanskeligheter med å skille de fra hverandre. Såvidt jeg har funnet ut i kirkebøkene, ble "min" Olaus Olsen født 10.05.1854 i Gjerpen, men dette finner jeg ingen spor av i folketellingene i 1900 og 1910. Rett nok er det en del av Skien som mangler i FT 1900, så det kan forklare saken. Men at jeg ikke finner ham i Skien i 1910 er mer rart.

Det som er ganske så sikkert, er at han døde 07.09.1929 i Skien. Han står da oppført med navnet Olaus Olsen Halling. Det er da tydelig at han på et eller annet tidspunkt har tatt navnet Halling.

Det finnes som sagt en annen Olaus Olsen i Skien, født 13.04.1853. I 1910 har han navnet Olaus Olsen Bommen. Det som gjør det hele litt komplisert, er at ei gammel tante av meg forteller at navnet Bommen er kjent.

Imidlertid stemmer ikke ekteskap og barn overens med de to Olaus Olsen'e i Skien. 18. mars 1877 gifter en Olaus Olsen seg med Olava Johnsdatter i Skien, og jeg mistenker jo at dette er mine tipp-tippoldeforeldre. Men jeg er ikke 100% sikker. Jeg finner ingen spor av dem etter 1881.

Finnes det noen der ute som har forska på nettopp disse personene, og som kanskje kan hjelpe?

Med vennlig hilsen
Roger Halling Sandberg

Subject Written By Posted
  Olaus Olsen i Skien (549 Views) rogersa77 05/02/2012 09:36PM
  Re: Olaus Olsen i Skien (334 Views) tore 05/03/2012 02:14PM

This forum powered by Phorum.