Re: Hvem var foreldrene til Marthe Gurine Olsdatters ektemann, Søren Christensen? (157 Views)
Den fadderletingen min omkring Live Sørensdatter var tydeligvis litt for kjapp på slutten av gjennomgangen før innlegget.
Det er en søster i denne Vestsidafamilen ved navn Maren Sørensdatter g.m. Jan Jørgen Abrahamsen. Ved deres barnedåp finner jeg:
- i 1787/Cathrine Jansdtr. med fadderen: Niels Sørensens kone Live Sørensdatter
- i 1790/Abraham Jansen med fadderen: Gunille Christensdatter
[
solumslekt.org]
Den førstnevnte sannsynligvis en feilskriving for Niels Lorentsens kone ..., og den andre trolig datteren Gunnild fra ekteskapet med Christen Halvorsen, hun da 19 år (det holder for for faddere av hunkjønn på den tida?).
Har sett litt etter død/begravelse for denne Live Sørensdatter jeg også. Tippet litt på kunne være død i barsel hvor datteren overlevde og fikk hennes navn som oppkalling, men intet napp der heller.
Men med nevnte faddere bør det vel holde til slektskopling uten hennes alder.
Så får jeg ta med en runde omkring Halvor Gunneklev og hans enke fra 1762-skattemanntallet.
Her har jeg nå helt avskrevet Birte Anundsdatter g.1.m. Halvor Gundersen og g.2.m. Gunder Hansen. Hun døde i 1774 og Gunder Hansen i 1767, begge på Osebakken. Han eide Ligaden 20 ifølge F.C.Knudsen/Porsgrund-Gjerpen - begravelsene har jeg fra kirkeboka (Jon Hvitsands avskrift/CD)
hilsen Ivar
Ivar