Grenland Ættehistorielags Slektsforum :  Grenland The fastest message board... ever.
PGA av oppgradering av forumet er alle brukeridenter fra før sommeren borte. Les tråden 'Greit å vite - nice to know'. Pls read the thread 'Greit å vite - nice to know' 
Re: Hvem var foreldrene til Marthe Gurine Olsdatters ektemann, Søren Christensen? (172 Views)
Posted by: Ivar Kokkersvold (IP Logged)
Date: March 16, 2012 12:27PM

Hei

Jeg har ekteskapet 1764 i Eid. for Christen Halvorsen og Live Sørensdatter fra tidligere i databasen min for Eidanger. Men med så vidt løse tråder omkring mulige slekskoplinger at det nok ikke var noe å bidra med i denne saken. Mer avventet om det skulle framkomme noe nytt.

Siden det ikke har meldt seg flere i denne debatten, har jeg tatt en ny gjennomgang. Og kommet noen skritt videre – men fortsatt mange løse tråder. Videre følge min gjennomgang og vurderinger som til dels er en gjentakelse av opplysninger fra tidligere i saken.

Hadde tidligere sett på fadderkoplingene mellom Christen Halvorsen og Gunder Halvorsen Gunneklev og var rimelig sikker på at de var brødre. Det var da spesielt faddere ved barnedåp for Gunder Halvorsen som jeg da gjennomgikk på bakgrunn av avskriften av døpte i Eid. 1764-1814 (som jeg foretok sammen med Jørn Olsen; jfr. hans hjemmeside).

I 1801-tellingen var det knapt 1200 personer i Eidanger – ingen større endringer fra tidligere (veksten kom i Porsgrunn og Brevik). Med så få personer er det liten sannsynlighet for mange personer med samme navn samtidig, selv for så vidt vanlige navn som Christen Halvorsen.
Utelukker vi så mindreårige barn som faddere, finner Christen benevnt Gunneklev og ektefellen Live Sørensdatter som faddere til barna til Gunder Halvorsen – så da var jeg rimelig trygg på denne koplingen (og fortsatt er).

Kona Live Sørensdatter er fadder 1774 benevnt fra Herre (Gunder Halvorsens barnedåp Maren), og med Leif sin utmerkede avskrift av kirkebøkene for Bamble kan vi nå følge denne familien videre på Herre med barnedåp til Christens død i 1785. Nytt ekteskap for enka i 1786 i Porsgrunn med Nils Lorentsen (enkemann) og deres felles barn Live på Herre i 1789. Begge – Live Sørensdatter og Nils Lorentsen – med barn fra tidligere ekteskap. En god antakelse må da være at disse barna måtte tidlig ut å tjene til ”livets opphold”. Koplingen for sønnen Søren Christensen fra tidligere ekteskap, til 1801-tellingen (utført feb) for Herre og hans ekteskap senere 1801 i Porsgrunn er da så nærliggende at jeg uten den minste tvil slutter meg til koplingen på Solumslekt.

Opphav Live Sørensdatter
Jeg har en løs tråd omkring mulige foreldre Søren Vernersen Riis og Sidsel Andersen som du også er inne på. En mulighet utfra aktuelle navn for barn døpt i Eidanger, Gjerpen og Solum. Her har jeg imidlertidig ”sortert ut” en Live Sørensdatter døpt 1745 på Vestsida av Søren Jensen og Cathrine Madsdattter på bakgrunn av at Solumslekt/Leif har koplet henne til ekteskap med 1783 med Peder Hansen Vikle.
Imidlertid hadde denne Live Sørensdatter døpt på Vestsida i Porsrunn gitt en rimelig forklaring på trolovelsen på vestsida med Christen Halvorsen.

I en ny gjennomgang er jeg blitt mer usikker på denne utelatelsen. Ingen fadderkoplinger funnet, men denne Live Sørensdatter g.m. Christen Halvorsen har en datter Cathrine døpt 1782 som kan være oppkalling etter mora Cathrine Madsdatter på vestsida. Så om da Leif kunne se på denne koplingen med Peder Hansen Vikle på nytt?

Opphav Christen Halvorsen
Koplingen til skattemanntallet 1762 og Halvor Gunneklevs enke er nærliggende som du sier. Men jeg har intet mer funnet om denne Halvor Gunneklev utover at han døde 1758 i Eidanger.

I artikkelen i bladet juni 2011 er nevnt et alternativ med Halvor Gundersen Svinholt/Søli-Rønningen og Berte Anundsdatter (fra Øveråsen i Eid.). Utfra mine data er jeg nær ved å avskrive disse. Halvor Gundersen Søli-Rønningen døde 1742 og skifte 1743. Enka ble gift pånytt med en Gunder Hansen og hvor han trolig døde på Osebakken 1767. Gamle Gjerpen og Gard Strøm la nylig ut opplysninger om gården Søli, og siden det her ikke med noen opplysninger om hans død må jeg ta en ny gjennomgang om mine data er rett – og kommer tilbake til det.

Hilsen Ivar

Subject Written By Posted
  Hvem var foreldrene til Marthe Gurine Olsdatters ektemann, Søren Christensen? (597 Views) PerEPedersen 03/01/2012 12:36PM
  Re: Hvem var foreldrene til Marthe Gurine Olsdatters ektemann, Søren Christensen? (203 Views) leifbk 03/02/2012 07:09AM
  Re: Hvem var foreldrene til Marthe Gurine Olsdatters ektemann, Søren Christensen? (208 Views) PerEPedersen 03/05/2012 02:14PM
  Re: Hvem var foreldrene til Marthe Gurine Olsdatters ektemann, Søren Christensen? (172 Views) Ivar Kokkersvold 03/16/2012 12:27PM
  Re: Hvem var foreldrene til Marthe Gurine Olsdatters ektemann, Søren Christensen? (170 Views) leifbk 03/16/2012 01:40PM
  Re: Hvem var foreldrene til Marthe Gurine Olsdatters ektemann, Søren Christensen? (163 Views) Ivar Kokkersvold 03/16/2012 05:54PM
  Re: Hvem var foreldrene til Marthe Gurine Olsdatters ektemann, Søren Christensen? (157 Views) leifbk 03/16/2012 06:14PM
  Re: Hvem var foreldrene til Marthe Gurine Olsdatters ektemann, Søren Christensen? (180 Views) Ivar Kokkersvold 03/17/2012 10:34AM
  Re: Hvem var foreldrene til Marthe Gurine Olsdatters ektemann, Søren Christensen? (175 Views) leifbk 03/17/2012 10:51AM
  Re: Hvem var foreldrene til Marthe Gurine Olsdatters ektemann, Søren Christensen? (221 Views) Ivar Kokkersvold 03/17/2012 11:22AM
  Re: Hvem var foreldrene til Marthe Gurine Olsdatters ektemann, Søren Christensen? (236 Views) Ivar Kokkersvold 03/19/2012 07:23PM
  Re: Hvem var foreldrene til Marthe Gurine Olsdatters ektemann, Søren Christensen? (221 Views) PerEPedersen 04/11/2012 11:22AM
  Re: Hvem var foreldrene til Marthe Gurine Olsdatters ektemann, Søren Christensen? (205 Views) Ivar Kokkersvold 04/11/2012 09:46PM
  Re: Hvem var foreldrene til Marthe Gurine Olsdatters ektemann, Søren Christensen? (223 Views) PerEPedersen 04/11/2012 11:38PM
  Re: Hvem var foreldrene til Marthe Gurine Olsdatters ektemann, Søren Christensen? (204 Views) Ivar Kokkersvold 04/12/2012 10:43PM
  Re: Hvem var foreldrene til Marthe Gurine Olsdatters ektemann, Søren Christensen? (199 Views) PerEPedersen 04/13/2012 01:08PM
  Re: Hvem var foreldrene til Marthe Gurine Olsdatters ektemann, Søren Christensen? (239 Views) Ivar Kokkersvold 04/13/2012 06:51PM
  Re: Hvem var foreldrene til Marthe Gurine Olsdatters ektemann, Søren Christensen? (265 Views) PerEPedersen 04/14/2012 11:29AM
  Re: Hvem var foreldrene til Marthe Gurine Olsdatters ektemann, Søren Christensen? (174 Views) PerEPedersen 06/12/2012 03:28PM
  Re: Hvem var foreldrene til Marthe Gurine Olsdatters ektemann, Søren Christensen? (200 Views) tore 04/11/2012 03:52PM

This forum powered by Phorum.