PGA av oppgradering av forumet er alle brukeridenter fra før sommeren borte. Les tråden 'Greit å vite - nice to know'. Pls read the thread 'Greit å vite - nice to know'
Hvor kom Halvor Sandbugten i Solum fra? (761 Views)
Posted by:
Terje Rehn Holm-Johnsen (IP Logged)
Date: October 26, 2009 05:43PM
Mine ane Michel Larsen Tingstad i Solum, blir 1. november 1783 gift i Solum med Inger Halvorsdatter. Hun skal være født ca 1751, men her stoppet også alle spor etter denne Inger.
Helt til i dag da jeg begynte å søke litt i solumslekt.org, for om mulig å løse denne nøtta.
Spor 1 er en konfirmasjon 6. oktober 1771 i Solum. "Inger Halvorsdatter Sønstvedt Plads 17 aar." En ny antatt alder er da 1755.
Spor 2 er den ene forloveren, Christopher Sandbugten. Hvem er han? Et søk i Solumslekt gir meg denne personen: Christopher Halvorsen Sandbugten, sønn av Halvor Christensen Sandbutgten, en utenbys innflyttet etter at barna er født? Han dør 1781 på Sandbugta under Sønstvedt, Kilebygda. Kan Christopher være en bror? Han er født 1756 og døde 1788.
Spor 3 er forlovere ved datteren Marthes dåp 1785; Gunille Halvorsdatter og Christopher Sandbugten. Halvor Sandbugten hadde en datter Gunhild Halvorsdatter, f. 1762.
Utfra dette tror jeg at Inger Halvorsdatter er datter av Halvor Christophersen. Hvor han er fra, vet jeg ikke. Hans barneflokk blir da i alle fall:
Inger Halvorsdatter, f. 1755
Christopher Halvorsen, f. 1756
Christen Halvorsen, f. 1758
Gunhild Halvorsdatter, f. 1762
Er det noen som har vært borti denne familien? Setter inn denne etterlysningen, samtidig som jeg begynner å lete systematisk i sognene rundt etter denne familien.
Mvh Terje